1401-10-13 08:55
513
0
82811
سکته سیاست‌ گذاری هایی جوانی جمعیت ؛

بورس ازدواج و فرزندآوری در گلستان 6 درصد سقوط کرد

گرچه سیاست ها و برنامه های کشور به سمت حمایت از جوانان برای ازدواج و فرزندآوری پیش می رود اما متاسفانه کاهش بیش از 6 درصدی ازدواج و فرزندآوری در گلستان نشانه از شکست این سیاست ها است.

گلستان ما-داود خاندوزی؛ قوانین و مقرارات افزایش جمعیت کشور بیانگر آن بود که به زودی ما شاهد تحول در حوزه ازدواج و فرزندآوری در کشور خواهیم بود ولی با وجود این برنامه‌ها هنوز آنگونه که باید پاسخ مطلوبی برنامه ریزان از آن نگرفتند.

در حالی که کشور با بحران نرخ جایگزینی جمعیت رو به رو است اما افزایش سن ازدواج، عدم رغبت جوانان به ازدواج و خانواده‌ها به فرزندآوری، گرانی‌ها و مشکلات معیشتی، تأمین مسکن و مسائل رفاهی همه و همه دست به دست هم داده است که کشور در لبه تیغ بحران نرخ جایگزینی جمعیت قرار بگیرد.

این تراژدی در حالی رقم می‌خورد که پیش از این بار‌ها به مسئولان در خصوص کارشکنی‌هایی بانک‌ها در حمایت از جوانان از پرداخت تسهیلات ازدواج تا فرزندآوری گوشزد شده بود.

گرچه شاید به دلیل این کارشکنی‌ها تغییر در دبیر هماهنگی شورای بانک‌های استان گلستان رقم خورده ولی هنوز آنگونه که باید این هماهنگی‌ها در بین بانک‌های استان برای تغییر ضرب آهنگ حمایت از جوانان اتفاق نیفتاده است، این ناهماهنگی‌ها در حالی است که در ۶ ماه نخست سال دولت سیزدهم به حمایت بیشتر از جوانان تأکید داشته است و این تأکیدات حتی به صدور مصوبه جدیدی برای پرداخت تسهیلات ازدواج در کشور منتج شده است.

*کاهش رشد ۶ درصدی نرخ ازدواج و فرزندآوری در گلستان

با این وجود جمیدرضا مطیع در شورای هماهنگی ثبت احوال استان از کاهش بیش از ۶ درصدی نرخ ازدواج و فرزندآوری در گلستان خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تا کنون ۱۰ هزار و ۵۴۴ واقعه ازدواج در استان ثبت شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۶. ۱ درصد کمتر شده است.

مدیرکل ثبت احوال استان گلستان ادامه داد: در این مدت ۱۹ هزار و ۴۵۲ واقعه تولد نیز ثبت شد که در مقایسه با پارسال ۶. ۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

بنا به گفته مطیع امسال دو هزار و ۹۷۳ واقعه ثبت شده طلاق در استان داشتیم که تغییری خاصی با سال گذشته نداشته است.

*قوانینی مثل تسهیل ازدواج در کشور معطل مانده بود

این در حالی است که حامد ملاحسنی پیش از این تأکید کرده بود که قوانینی مانند قانون تسهیل ازدواج که در سطح ملی معطل مانده است و ما تلاش کردیم این قوانین را در سطح استان گلستان به مرحله اجرا برسانیم.

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان گلستان می‌گوید: در راستای پیگیری‌های انجام‌شده دو ماده قانونی تسهیل ازدواج شامل استفاده از مکان‌های دولتی برای ازدواج و کمیته ساماندهی ازدواج توسط رئیس جمهور مصوب و ابلاغ شده است.

ملاحسنی خاطرنشان کرد: وزارت ورزش و جوانان متولی برگزاری کارگاه‌های پیش از ازدواج است و در این راستا هماهنگی لازم با دستگاه‌های ذی ربط از جمله آموزش و پرورش، بهزیستی و غیره انجام شده و با برخی از دستگاه‌ها همکاری‌های خوبی داشتیم.

*دفاع استاندار گلستان از عملکرد بانک‌ها؛ از رتبه ۲۳ در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری به رتبه سیزدهم رسیدیم

استاندار گلستان نیز به قانون جوانی جمعیت تأکید کرد و آن را فرصت طلایی دانست و گفت: با بهره‌گیری از این قوانین باید بتوانیم بخشی از چالش‌های پیشروی استان در چند دهه جمعیت کشور ار مورد تهدید قرار داده جبران کنیم.

علی محمد زنگانه به خبرنگار گلستان ما گفت: در کارگروه‌های تخصصی بند به بند این قانون را تقسیم کار کردیم و از دستگاه‌های اجرایی در این کارگروه مطالبه‌گری داریم تا آن چیزی که شایسته مردم این استان است اتفاق بیفتد.

زنگانه متذکر شد: ما اقدامات این کارگروه‌ها را رصد می‌کنیم و باید براساس شاخصه‌ها و برنامه پیش برویم و بتوانیم قوانین را عملیاتی کنیم، در حال حاضر چهارشهرستان ما از برنامه‌ها عقب هستند و باید اهتمام جدی‌تری داشته باشند.

وی افزود: این مشکلات و معضلات اجتماعی یک شبه ایجاد نشده و ما درصدد هستیم که روند رشد طلاق در برنامه توسعه متوقف شود و نرخ آن را کنترل کنیم

این مقام مسئول بیان کرد: نرخ طلاق باید کاهش یابد و برنامه برای تسهیل ازدواج و جوانی جمعیت در دستور کار داریم که به جد پیگیری می‌شود و معاونت اجتماعی و معاون بانوان این اقدامات را بیان می‌کنند.

زنگانه تأکید کرد: در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزند‌آوری در ابتدای سال رتبه ۲۳ در کشور داشتیم و تأکید ما این بود که باید جزء ۱۰ استان اول از نظر پرداخت ازدواج و فرزند‌آوری باشیم و براساس آمار‌هایی که در اختیار داریم تا ۳۰ آبان پرداخت این تسهیلات از ۲۵ درصد به ۷۶ درصد رسیده است.

وی افزود: تاکنون دو هزار و ۳۱۲ میلیارد تومان تسهیلات ازدواج در استان گلستان پرداخت شده است و همچنین میزان افراد متقاضی معرفی شده به بانک از عدد ۵۶ درصد به ۸۲درصد رسیده است.

استاندار گلستان بیان کرد: در حال حاضر گلستان در رتبه ۱۳ از نظر پرداخت این تسهیلات قرار دارد و با تلاش شورای بانک‌ها و مسئولان استان براساس برنامه‌ریزی انجام شده جزء ۱۰ استان برتر کشور از این نظر خواهیم بود البته کار مشکلی است چرا که بانک‌ها در برابر تورم سیاست انقباضی را در پیش گرفتند و تسهیلات کمتری را پرداخت می‌کنند.

*اشتغال و مسکن مهمترین موانع ازدواج جوان

ناصر گرزین، رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین ازدواج گلستان نیز در این باره می‌گوید: یکی از موضوعاتی که در سطح کشور ما از رئیس جمهور تا مسئولان استانی مورد تأکید است و پیگیری می‌شود موضوع تسهیل در بحث ازدواج جوانان است و همه دستگاه‌ها در این زمینه تلاش می‌کنند ولی موانعی وجود دارد که نمی‌توانیم براساس برنامه‌ریزی‌ها عمل شود.

گرزین بیان کرد: یکی از این موانع بحث اشتغال جوانان است و نکته دوم مسکن جوانان است که این دو مسأله شاید مهمترین موانع پیشروی ازدواج جوانان باشد، گرچه از سوی دولت حمایت بیشتری شده ولی نیاز است که در برداشتن این موانع تسهیلگری بیشتری اتفاق بیفتد.

وی افزود: در برگزاری و جهیزیه هم دوالت و تشکل‌های مردمی کار می‌کنند و در مجمع خیرین ازدواج نیز دو بار در سال نسبت به حمایت این جوانان اقدام کردیم.

با وجود برنامه‌ریزی‌های مسئولان کاهش میزان فرزندآوری و ازدواج در گلستان از سوی دولت در شرایطی که اعتبارات خوبی برای فرزندآوری و ازدواج در نظر گرفته شده نشانه از شکست این سیاست‌ها دارد و شاید باید مسئولان کشور به فکر ابعاد فرهنگی موضوع جوانی جمعیت باشند.

آنچه به نظر می‌رسد این است که به دلایل جو روانی جامعه و یا سنت‌های غلط در ازدواج جوانان ما هنوز به باور و پذیرفتن شرایط ازدواج نرسیدند و این مسأله به کنشگری‌هایی اجتماعی بیشتری نیاز دارد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.